Wednesday, September 22, 2010

Apabila Kami Menjadi Mama.. :p

Assalamualaikummmmm......

hye semua...

zatie kembali semula.. hee~

okey.. zatie nak share s0mething la ngan anda semua..

hari sabtu yang lepas.. semua adik-beradik ibu zatie datang rumah zatie au..

perghh!!! giler penuh beb..

penat zatie melayan kerenah semua budak-budak kecik nie..

especially.. hah!! budak yang kat bawah nie.. susah beb.. naughty sangat-sangat.. but nasib baik dia nie c0mel and cute.. ngee~

bulu mate melentik seyh.. auwww!! cam kak l0ng atie dia gak la.. hee~

nak jaga dia nie bukannya senang..

haizzz~ susah la nak cakap.. apa kate anda semua neng0k sendiri.. hah!! tau la cam ne kami semua menjaganya 0key.. hehee..

selamat melayan~ ^_^

video

hah!! abis da.. di penghujung vide0 ini ialah.. se0rang mak budak yang tersekat kat gel0ngs0r..

wakakaakka.. k0 dah tau k0 tak muat.. yang k0 pegi nak turun kat situ awat??

haizz~ nasib bek lepas.. kalau ta.. eden tak tau nak cakap ap0 ngan hang.. huhuhhuhuhu..

okey.. daa~

salam..

Kenikmatan Syurga.. Tidak Mampu Digambarkan Oleh Manusia..

salam...
hye semua..
apa khabar??
sihat ta??
h0pe pembaca-pembaca yang zatie sayangi nie always sihat k.. ^_^
0key... zatie nie jenis suke membaca au..
and then zatie suke cari inf0-inf0 dalam internet nie..
maklum la.. zaman serba m0den an..
maklumat di ujung jari saje..
cewahh~
so.. sedang asyik mencari-cari pengetahuan baru...
zatie terbaca la satu tajuk info nie..
mengenai syurga..
wah!! zatie memang suka baca bab-bab nie au..
c0z nanti benda-benda cam nie la yang selalu membuatkan zatie selalu ingin dekat ngan ALLAH S.WT...
okey.. tanpa membuang masa lagi.. marilah zatie copy an apa yang zatie per0lehi ini dengan anda semua k.. ^_^


selamat membaca semua.. ^_^
.............................................................

Oleh Ustaz Zahazan Mohamed
2010/05/23


LELAKI yang soleh akan hidup selamanya dalam syurga bersama bidadari dan isteri yang dinikahinya ketika hidup di dunia. Wanita yang tidak pernah berkahwin ketika hayatnya di dunia pula akan disandingkan dengan lelaki ahli syurga dengan segala kepuasan dan keredaan hati. Pertanyaan saya, adakah lelaki boleh hidup bersama wanita yang gagal dijadikan isterinya ketika di dunia biarpun wanita itu sudah menjadi isteri lelaki lain ketika di dunia?

Hamba Allah

SYURGA adalah perkara ghaib yang wajib diimani. Manusia tidak mampu menggambarkan keadaan sebenar syurga. Syurga adalah kemuncak nikmat yang kekal abadi. Sebuah hadis riwayat Bukhari dan Muslim, daripada Rasulullah SAW bersabda: Allah SWT berfirman: “Aku sudah menyediakan buat hamba-hamba-Ku yang soleh sesuatu yang belum pernah terlihat oleh mata (keindahannya), tidak pernah didengar oleh telinga dan tidak pernah terlintas dalam hati seseorang.

Cubalah kamu baca (dalam surah Sajdah ayat 17 yang bermaksud): Maka tidak ada seorang pun yang mengetahui satu persatu persediaan yang telah dirahsiakan untuk mereka (daripada segala jenis nikmat) yang amat indah dipandang dan menggembirakan, sebagai balasan bagi amal-amal soleh yang mereka telah kerjakan (sewaktu di dunia).”

Semua yang kita hajati dan disangka besar di dunia dulu sehingga perkara yang dirasakan mustahil, adalah kecil sebenarnya apabila memperoleh syurga Allah SWT. Segala yang terlintas di fikiran kita, nescaya Allah SWT akan tunaikan.
Dalam surah Ali Imran ayat 14, Allah SWT berfirman yang bermaksud: “Dihiaskan (dan dijadikan indah) kepada manusia kesukaan kepada benda-benda yang diingini nafsu, iaitu perempuan dan anak pinak, harta benda yang banyak berpikul-pikul daripada emas dan perak, kuda peliharaan yang bertanda lagi terlatih dan binatang ternak serta kebun tanaman.

Semua itu kesenangan hidup di dunia. Dan (ingatlah) pada sisi Allah SWT ada tempat kembali yang sebaik-baiknya (iaitu syurga). Katakanlah (wahai Muhammad), mahukah supaya aku khabar kepada kamu akan yang lebih baik daripada semuanya itu? Iaitu bagi orang yang bertakwa disediakan di sisi Tuhan mereka beberapa syurga, yang mengalir di bawahnya sungai, mereka kekal di dalamnya. Disediakan juga pasangan yang suci bersih, serta beroleh keredaan daripada Allah SWT. Dan (ingatlah), Allah SWT sentiasa melihat akan hamba-hamba-Nya.”
Sebuah hadis daripada al-Mughirah bin Syu’bah daripada Rasulullah SAW bersabda: Nabi Musa bertanya kepada Tuhan: “Bagaimanakah serendah-rendah tingkatan ahli syurga?” Tuhan menjawab: “Iaitu seseorang lelaki yang datang sesudah semua ahli syurga dimasukkan ke dalam syurga, kemudian diperintahkan kepadanya: Masuklah kamu ke dalam syurga.”

Lelaki itu berkata: “Wahai Tuhan, bagaimana hendak masuk, sedangkan manusia semuanya sudah mengambil tempat mereka masing-masing dan sudah memperoleh bahagian mereka?” Allah berfirman: “Puaskah kamu kalau kamu diberi seluas kerajaan seorang raja di dunia?” Lelaki itu menjawab: “Wahai Tuhan, saya puas.”
Tuhan berfirman lagi: “Bagimu seluas itu dan ditambah lagi sepertinya, ditambah lagi sepertinya dan tambah lagi sepertinya, ditambah lagi sepertinya.” Ketika Tuhan berkata yang kelima kalinya, lelaki itu berkata: “Wahai Tuhan, saya puas.” Tuhan berfirman: “Inilah bagimu dan 10 kali daripada itu dan segala yang disenangi nafsu dan matamu.” Lelaki itu berkata: “Wahai Tuhan, saya puas.”

Sebuah hadis riwayat Muslim daripada Abu Hurairah, Rasulullah SAW bersabda: “Sesungguhnya serendah-rendah salah seorang daripada kamu dalam syurga iaitu dikatakan kepadanya: Sebutkanlah keinginanmu? Lalu ia menyebutkan keinginanmu. Maka ia menyebutkan keinginannya dan menghitung-hitung keinginannya.” Kemudian ditanya kepadanya: “Apakah kamu sudah menyebutkan semua keinginanmu?” Dia menjawab: “Ya, sudah.” Kemudian dikatakan kepadanya: “Sesungguhnya bagimu apa yang kamu inginkan dan ditambah lagi sepadan dengannya.”

Allah SWT juga mencabut perasaan hasad dengki yang sering menjadi punca permusuhan di kalangan manusia dan jin sebagai mana firman-Nya dalam surah al-Araf ayat 43 yang bermaksud: “Dan Kami cabutkan segala perasaan dendam dan hasad dengki dari hati mereka, (di dalam syurga) yang mengalir beberapa sungai.”

Begitu juga firman-Nya dalam surah al-Hijr ayat 46 dan 47: “(Mereka disambut oleh malaikat dengan berkata) : Silakan masuk ke dalam (syurga) dengan selamat sejahtera serta beroleh aman. Dan Kami cabut akan apa yang ada di hati mereka daripada perasaan hasad dengki sehingga jadilah mereka bersaudara (dalam suasana kasih mesra), serta mereka duduk berhadapan di atas pelamin masing-masing.” Wallahualam.

....................

okey semua..

inilah sedikit info yang dapat zatie berkongsi ngan anda semua..

renung-renungkan.. dan selamat beramal..

hehee..

salam..

Siti Khadijah

Assalamualaikum zaty ucapkan kepada semua..
0key.. zaty rase dah lame zaty tak st0ry2 pasal kisah2 wanita2 dulu an..
ade gak yang nanye zaty.. asal lame tak cite.. nak gak dengar cite len.. huhuhuhuhu..
0key2.. ary nie zaty cite an kat k0rang semua satu kisah k..
0key.. kalau dulu.. k0rang dah dengar cite sal zinnirah.. balqia, maryam.. dan len2...
tade un k0rang dengar sal SITI KHADIJAH an..
isteri kepada RASULLULLAH S.A.W..
se0rang isteri yang taat dan s0lehah..
siti khadijah nie gak wajarlah di jadikan sebagai panduan kepada wanita yang akan dan sedang bergelar isteri..
0key.,. sebelum memulakan cerita.. zaty dapat inf0 ini dari:- http://aferiza.wordpress.com/2007/06/22/siti-khadijah-isteri-rasulullah/
okey semua.. selamat membaca.. ^_^
............................................
DAN setengah daripada tanda-tanda kebesaran-Nya bahawa Dia ciptakan untuk kamu daripada dirimu sendiri akan isteri-isteri, agar tenteramlah kamu kepadanya. Dan Dia jadikan di antara kamu cinta dan kasih sayang.Sesungguhnya pada yang demikian adalah tanda-tanda bagi kaum yang berfikir. (ar-Rum: 21)

SITI Khadijah merupakan seorang wanita yang berasal daripada suku kaum Asadiyah, iaitu satu keturunan Quraisy yang amat dihormati dan disegani.
Beliau dilahirkan pada tahun 68 sebelum hijrah iaitu 15 tahun sebelum tahun gajah, tahun kelahiran Nabi Muhammad s.a.w. Beliau diasuh dan dibesarkan oleh ibu bapanya dengan penuh kasih sayang serta diberikan tarbiah yang sempurna.

Pendidikan dan tunjuk ajar oleh ibu bapanya diterima dengan patuh dan taat, sehingga beliau tampil sebagai seorang wanita budiman dan berakhlak luhur serta tidak pernah bangga atau sombong dengan taraf kebangsawanannya. Kaumnya memanggil beliau dengan gelaran Al-Tahirah yang bermaksud perempuan suci.

Sebelum berkahwin dengan Rasulullah, beliau pernah berkahwin dua kali, tetapi kedua-dua suaminya telah meninggal dunia. Ketika berkahwin dengan baginda, umur beliau ialah 40 tahun, manakala umur baginda 25 tahun.

Walaupun berbeza usia 15 tahun, tetapi rumah tangga mereka penuh dengan kedamaian dan ketenteraman, aman bahagia dan tidak pernah berselisih faham terhadap sesuatu masalah.

Beliau juga merupakan Ummul Mukmin pertama yang mempunyai keistimewaan-keistimewaan yang tersendiri, berbeza dengan isteri-isteri baginda yang lain. Beliau bukan sahaja wanita yang jelitawan tetapi mempunyai harta kekayaan dan tergolong di antara orang-orang yang ternama di Mekah.

Beliau sangat pandai mentadbir perniagaannya sehingga berjaya sampai ke Yaman dan Syam. Beliau pernah menyerahkan urusan perniagaannya kepada baginda kerana percaya dengan kejujuran baginda. Sehinggalah sampai suatu ketika beliau jatuh cinta dengan kebaikan dan kelembutan Rasulullah, lalu menyatakan hasrat untuk mengahwini baginda.

Beliau hidup bersama Rasulullah selama 24 tahun. Sepanjang menjadi isteri baginda, beliau menjadi suri rumah tangga dan kekal menjadi satu-satunya isteri baginda sehinggalah beliau meninggal dunia. Beliau telah melahirkan enam orang anak sedangkan isteri-isteri baginda yang kemudian tidak seorangpun yang melahirkan anak sepertinya.

Beliau juga menanggung berbagai-bagai penderitaan bersama-sama Rasulullah dalam usaha berdakwah dan menyeru kepada Islam. Ketika dua orang anak lelakinya iaitu Kasim dan Abdullah meninggal dunia, beliau bersama dengan baginda berdukacita menangisi pemergian anak-anaknya itu.

Sudah menjadi kebiasaan Rasulullah untuk pergi ke Gua Hira kerana ingin bertafakur dan bermunajat kepada Allah seorang diri. Setiap kali baginda ke sana, baginda akan membawa sedikit bekalan yang disediakan oleh isterinya, Siti Khadijah. Apabila makanan sudah habis, baginda turun semula ke Mekah dan tawaf di Kaabah sebanyak tujuh pusingan, kemudian barulah kembali menemui isteri tercinta. Demikianlah yang dilakukan oleh Rasulullah, berulang alik dalam tempoh masa lebih kurang lima tahun di Gua Hira.

Sungguhpun demikian, Siti Khadijah tidak pernah berasa kecil hati terhadap Rasulullah. Malah, beliau berusaha agar baginda lebih memperoleh ketenangan dalam bermunajat kepada Allah. Oleh yang demikian, apabila Rasulullah pulang ke rumah, beliau tidak pernah bersungut apatah lagi bermasam muka. Beliau melayan suaminya dengan baik, penuh hormat dan kasih sayang.

Begitulah tanggungjawab sebagai seorang isteri yang taat dan setia kepada suami sehinggalah beliau meninggal dunia dalam usia 64 tahun dan enam bulan. Semenjak pemergian Siti Khadijah, Rasulullah sangat sedih dan murung kerana begitu terasa kehilangan seorang kawan, teman, isteri, pembantu dan pembela ketika baginda menjalankan seruan Allah.

- Petikan daripada buku Untaian 366 Kisah Daripada al-Quran, Edusystem Sdn. Bhd. Tel: 03-6137 9220 atau e-mel: edusb@streamyx. com.

PENGAJARAN

* Sebagai isteri yang solehah, si isteri hendaklah sentiasa menghormati, setia, taat dan patuh kepada suami kerana syurga seorang isteri terletak di bawah tapak kaki suami.

PERBENDAHARAAN KATA

tarbiah: pendidikan atau pengasuhan.

bermunajat: mendekati atau mendampingi Allah dengan cara berdoa, berzikir dan lain-lain.

tawaf: mengelilingi Kaabah.

INFORMASI

* Nama penuh Siti Khadijah iaitu Siti Khadijah binti Khuwalid bin Asad bin Abdul Uzza bin Qushai, yang tergolong daripada golongan bangsawan dan ternama di Mekah
.
................................
okey semua.. sampai sini jek..
h0pe k0rang terhibur..
daa~
salam..

~Hari Rabu~

Selamat Pagi..
Terima kasih pampers.. e'eh.. ape la yang zatie melepek nie..
ish2..
agy satu.. sekarang dah petang.. camne la b0leh jadi pagi nie..
ish2.. dah sah budak zatie nie tak bet0i..
hhahaaa... ngumpat diri sendiri la beb.. ngee~ ;p
neng0k.. cakap punya banyak.. lupe nak beri salam la..
Assalamualaikun warahmatullahhiwabar0katu....
tak jawab d0sa..
jawab ngan full au..
pahala un dapat la full.. wee~


okey.. kite kembali pada tajuk t0pik kite ary ini y0..
0key.. ari ini ari rabu.. ari rabu zaty mula sek0lah.. huhuhuhuhu..
0rang len mula hari ISNIN.. but cik zaty mule ary rabu.. sungguh dasyat t0l minah nie an.. hahhaahaha..
actually.. zaty tak sihat beberape ary nie..
almaklumla.. 0rang banyak sakit.. emmang cam nie..
tady un ukannya sihat sangat p0wn..
muke pucat je..
sampai an kawan zaty kate..
" aku neng0k la kan.. muke k0 nie da tade seri la "..
adusihh.. ke manakah perginya zaty yang happy g0 lucky like kanak2 ribena itu..
kemanakah dia pergi???
actually zaty un terase kelainan lam diri zaty..
tak tau la nape yunk 0ii..
but sejak kebelakangan ini.. cewaahh..
rase tak bersemnagat and lemah je..
ish3.. kalau dulu.. sape tak kenal zaty an.. 0rang paling bersemangat.. huhuhuhu..
especially lam bab2 buat kerja2 amal nie.. memang zaty n0mb0r 1.. huhuhuhu..
entah la.. zaty berd0a saje kepada tuhan.. moga2.. zaty bek2 je an..
huhuhuhuhuhu..
0key la.. sampai sini aje..
nanti zaty st0ry m0ry agy ngan k0rang ekh..
k la beb.. zaty ch0w dulu..
daa~ salam.. ^_^